Passa al contingut principal

BALANCES

Bon dia famílies!
Com varen anar les sessions d'anglès i música d'ahir? ja sabem que us agraden molt i que trobeu a faltar a na Mar i na Peligros, també elles a vosaltres!
Avui ens toca tornar a l'ambient de Divermates però no per practicar números sinó mesures! Us enrecordeu d'aquella activitat que vàrem fer unes setmanes enrere en les quals aproximàvem als infants a la longitud dels objectes mitjançant les seves mans i peus com a unitat de mesura? Doncs avui anem a descobrir el pes a través d'una balança feta amb materials que podem trobar a casa, com aquestes que veieu a les imatges.
Font: deceptivelyeducational

Font: crianzaenverde
Per a fer-la només necessitareu els següents materials:
  • Un penjador de roba.
  • Corda.
  • 2 recipients iguals (gots de plàstic o cartró, carmanyoles, el cul d'una ampolla, tests, cubs de platja...). 
Però per facilitar-vos encara més la tasca us deixem aquest vídeo-tutorial en el qual podeu veure pas a pas quin és el procés a seguir per fer la vostra balança.
Ara que ja la teniu fabricada és el moment de posar-la en marxa! En primer lloc, us proposem que la faceu servir per a pesar objectes iguals (taps, caniques, monedes, pinces de la roba, culleres o forquilles, etc.) jugant només amb les quantitats a un o a l'altre costat de la balança. En aquest cas, és bastant intuïtiu per als petits i petites veure que quan tenen més objectes en un dels extrems la balança s'inclina cap a aquell costat, és a dir, poden arribar a la conclusió que "pesa més perquè hi ha més" i a més, aconsegueixen equilibrar fàcilment la balança igualant el nombre d'objectes al dos costats.
Font: aprendeconalas
Una vegada experimentada aquesta primera fase, podem anar una miqueta més enllà i començar a pesar objectes de diferents mides i materials. En aquest moment, la idea intuïtiva de que dos objectes pesen més que un no funciona ja que dependrà del seu material, per exemple: un cotxe de plàstic pot ser més gran però pesar menys que un més petit fet de metall. És aquí quan els infants començaran a jugar amb l'assaig-error per equilibrar la seva balança i és un moment molt interessant en el qual poden passar una bona estona provant amb tot allò que trobin a casa i, de manera inconscient, treure conclusions. De segur que es sorprendran descobrint que objectes més grans no pesen necessàriament més que els petits o que dos objectes de la mateixa mida (si són de materials diferents) tampoc pesen necessàriament el mateix.
Font: filthwizardry
Tot i que són petits per arribar a conclusions exactes que els permeti predir el resultat abans de la proba, us proposem que li demaneu als vostres fills o filles que agafin dos objectes que tinguin per casa i que càpiguen als recipients de la vostra balança. Després, per tal de treballar l'estimació amb ells i elles, poden fer servir les seves mans com a balança, posant un objecte a cada mà i intentant esbrinar quin dels dos pesa més que l'altre, creant així les seves pròpies hipòtesis. Seguidament, podeu comprovar el resultat a la balança i reflexionar sobre aquest. Finalment, aquí us deixem una feineta per a que, qui vulgui, pugui acomodar allò que ha après durant l'activitat plasmant-lo en un paper. Es tracta d'intentar copiar o repassar les paraules dels dos objectes emprats i dibuixar-los a la balança segons si pesa més o menys.
Volem ressaltar que amb aquesta activitat l'objectiu és aproximar als infants a aspectes relacionats amb el pes dels materials i el seu volum (no sempre el mateix volum indica igual pes). Parlem d'aproximació, són conceptes molt abstractes que s'han d'anar descobrint amb l'experimentació i l'anomenat assaig-error. És per això que volem tranquil•litzar-vos, no pretenem que adquireixin el concepte de pes amb una simple activitat, es tracta de deixar el material al seu abast i que mitjançant l'experimentació lliure vagin desenvolupant el seu raonament per a poder construir més endavant la lògica de les mesures. Pot ser una bona idea incloure aquest nou material al seu raconet de joc simbòlic, allà on tinguin una cuineta o supermercat, per exemple.
Fins aquí l'activitat, esperem les vostres fotos durant el dia!

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

FESTA FI DE CURS!

Bon dia famílies! Avui sí que sí, ha arribat el gran dia... LA FESTA FINAL DE CURS! Ens acomiadem amb un vídeo molt especial en el qual he volgut que tots i totes ens sentíssim una miqueta més a prop. Qui diu que la festa no és possible des de la distància? Prepareu el confeti i gaudiu de l'espectacle amb aquests petits artistes! Bravo!  🥳 Aquí s'acaba la nostra aventura i només tinc paraules d'agraïment per als meus petits i petites, que s'han superat cada dia més i més, enfrontant-se a una etapa plena de nous reptes i, per si això no fos suficient, a un posterior confinament. Gràcies infinites a vosaltres també, famílies, que no heu deixat de fer feina per a que l'aprenentatge dels vostres infants no aturés en cap moment.  Us estimo i us desitjo el millor! ❤️

ENS CONEIXEM!

El més important aquest primer trimestre del curs és crear consciència de grup, conèixer a aquells nens i nenes amb els quals conviuran la major part de la seva infància i aprendre a relacionar-se amb ells i elles. Per això, un dels aspectes que tindrem molt en compte al llarg de tot el curs és la cohesió grupal, la qual treballarem per mitja de diferents dinàmiques grupals i jocs. A primera hora del matí, aprofitant que la sala de psicomotricitat estava buida, hem fet una dinàmica de descobriment i reconeixement dels companys i companyes: Els sabaters! Aquesta consisteix en que cadascun dels nens i nenes, inclosa jo mateixa, ens havíem de treure una de les sabates i posar-la al mig, fent una muntanya. Després, un infants triava una de les sabates i havia de cercar a qui li pertanyia i així successivament fins que totes estaven repartides. Cadascun dels nens i nenes s'ha convertit en sabater i ha hagut d'observar atentament als seus companys per veure de qui era la sab...

UNITAT DE MESURA: METRE

Bon dia famílies! Recordeu que fa unes setmanes vàrem anar a l'ambient de Divermates a mesurar amb les mans i els peus . Doncs avui volem anar una pas més endavant i convertir aquestes mans i aquests peus en centímetres i metres. Per dur a terme l'activitat us demanem que rescateu les mans que vàreu pintar per mesurar els objectes, i si voleu també podeu emprar els mateixos objectes que vareu fer servir a l'anterior activitat. Ja els teniu localitzats? Doncs ara us demanem que els mesureu primer amb les mans o els peus, que segurament els petits i petites ja dominen, i una vegada ho hàgiu fet, introduïu el metre.  Podeu parlar de què és un metre abans de començar a emprar-lo, i explicar als vostres fills i filles per a què serveix i com el podem emprar. Una vegada coneguin la teoria, podeu passar a mesurar els mateixos objectes i veure quants centímetres mesuren. Una vegada tingueu els objectes mesurats amb el metre, podeu dibuixar a una fulla allò que heu mesu...