Als 3 anys una de les coses més important és, poc a poc, assolir les rutines que guien la vida d'aula. En aquest cas, les rutines d'entrada i sortida, les de higiene i les d'alimentació. Les rutines són importants perquè ajuden als infants a preveure i anticipar tot allò que els envolta. A més, la consecució diària d'aquestes els fa convertir determinades accions (com per exemple rentar-se les mans abans d'esmorzar) en hàbits.
Ara que ja portem un temps a classe, tant les entrades com les sortides es fan amb més tranquil·litat i confiança. Els petits i les petites arriben i van deixant les seves coses als calaixos per passar a canviar les "sabates de casa" per les "sabates de l'escola". Una vegada les tenim posades ens asseiem en rotllana a l'estora.
Una vegada asseguts comencem l'assemblea. De vegades aquesta comença amb una simple conversa, parlant d'allò que hem fet al llarg del cap de setmana, o simplement deixant un temps per a que cadascú ens expliqui allò que vulgui. Per regular aquestes converses tenim el nostre meravellós micròfon! Un micròfon màgic que fa que només aquella persona que el tingui pugui parlar mentre els altres l'escolten. A més, estem treballant aspectes com l'escolta activa cap als companys i companyes, l'espera i el fet de respectar els torns de paraula.
Quan de vegades ens despistem i comencem a parlar tots a l'hora ens detenim i respirem un parell de vegades per tornar a agafar impuls i mantenir l'atenció uns minutets més. A més, emprem aquest símbol per indicar que la remor que hi ha ens molesta i demanar que els altres parlin més fluixet o que ens escoltin. Al cap i a la fi, és una contradicció demanar silenci a crits.
Ara si, comencem amb l'assemblea. La cançó del Bon dia ens diu que és hora de començar i així uns als altres ens donem el bon dia. Després treballem altres coses com passar llista, els dies de la setmana i el temps.
Per passar llista tenim aquests pals amb les nostres fotos i els nostres noms. Cada infant agafa un pal, sense mirar per aprendre els noms dels companys i companyes i el fica o a casa o a l'escola segon si ha vingut o no aquell dia.
Després toca el temps, cantem junts la cançó del temps i cada dia un encarregat i encarregada mira per la finestra a veire quin temps fa i fica un pompó dins del pot que li toca: si fa sol serà un pompó groc, si plou blau, si fa sol i núvols blanc i si fa vent i està molt nuvolat gris.
Per últim, els dies de la setmana, per als quals també tenim una cançó. Aquesta part és la més complicada i encara que ja coneixem la cançó, ens costa una mica entendre el temps. Tot i això, tots i totes tenen molt clar que els dies que estan tapat i als quals no fiquem pompó són els dies que estem a casa: dissabte i diumenge!
Per acabar l'assemblea fem un recordatori de tot allò que farem al llarg del dia amb la nostra agenda visual de "pictos" i recordant quins són els ambients que estan oberts o tancats i les mestres que hi ha en ells.
Una vegada acabem l'assemblea toca tenir cura de la nostra planta i per això sortim a regar-la.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada